om amning

Amning. En helt naturlig sak, men ändå så laddad.
För mig var det en självklarhet och vi fick till det redan på BB. Jag vet att det finns mammor som inte kan och mammor som inte vill. Och det är helt okej med mig, jag respekterar deras beslut. Men för mig är det så naturligt, mjölken finns ju redan där och det gör mitt barn mätt och glad. Det flesta gångerna är ett en väldigt mysig stund, kanske inte alltid mitt i natten. Ungefär varannan timme äter Arvid när han är vaken och var fjärde-femte timme på natten. Så det är klart att amningen tar upp mycket av min tankeverksamhet.

Nu var det inte detta jag tänkte ta upp utan det faktum att det har blivit kontroversiellt att amma offentligt. Jag minns att jag läste i mama om en “amningsaktivist” som hade fått dödshot. För att hon uppmuntrade andra mammor att amma offentligt. Hur kan detta vara ett problem 2013? Hur kan det vara så att folk lägger ner tid och kraft på att hata mammor som ammar sina barn? Har vi inte större problem att hantera? Som globala miljöproblem, främlingsfientliga riksdagspartier, hög arbetslöshet, våldtäktsmän som slipper straff. Världen är upp å ner.

Alla borde se det här klippet och fundera lite.

Underbaraclara har skrivit om amning flera gånger tidigare, om man vill läsa på mer.

Nä, nu ska jag gå och amma!

Leave a Reply

